26 April 2009

TUMBUK LADA

Tumbuk lada dipercayai berasal dari Sumatera. Ia dianggap istimewa dan hanya dipakai oleh pembesar negeri. Di Negeri Sembilan, tumbuk lada menjadi senjata utama dalam majlis adat istiadat dan merupakan salah satu elemen pelengkap pakaian rasmi diraja. Perkembangan perdagangan di Kepulauan Nuasantara pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka merupakan salah satu faktor utama penyebaran dan penggunaan tumbuk lada di Tanah Melayu. Pedagang Melayu dari Sumatera yang menjaja dan cara bertukar barang dalam perniagaan telah membawa masuk peralatan senjata bersama dengan hasil mahsul sebagai pertukaran barangan dagangan.


Tumbuk lada diambil nama daripada bentuk ulunya yang menyerupai alat untuk menumbuk lada. Ada juga pendapat yang menyatakan nama ini diperoleh hasil daripada tusukan yang pedih. Perbezaan nyata tumbuk lada dengan senjata pendek lainnya terletak pada hulu, mata dan sarungnya. Matanya berkelok tebal, tajam dan runcing. Bentuk tersebut sesuai dengan fungsinya sebagai senjata khas untuk menikam. Hulu senjatanya biasa diperbuat daripada kayu ataupun tanduk. Hujung hulunya diukir dengan ukiran yang bertingkat-tingkat. Senjata pendek yang mempunyai bentuk yang sama ialah Sewar dan Rencong Aceh. Tumbuk lada yang biasa dimiliki oleh raja atau pembesar negeri selalunya dihias dengan pahatan bermutu tinggi. Motif bunga pahatan awan timbul dikenali dengan nama 'awan larat' dan dawai pintal sekelilingnya diguna sebagai hiasan. Hujung hulunya ditambah dengan hiasan permata.


Matanya melengkung bongkok udang, bentuk balik sumpah, tajam sebelah dan meruncing di hujung; lebar di atas - menghasilkan garis gerak yang cepat. Mata tumbuk lada juga diperbuat daripada besi campuran, tetapi tidak berpamur. Tumbuk lada yang berukuran lebih kecil daripada keris lazimnya dihiasi ukiran yang halus dan disaluti perak. Hulunya sering diukir penuh dengan bentuk tumbuh-tumbuhan. Ada ukiran tebuk tembus yang berbentuk bulat pipih di pangkal bahagian belakang sarungnya. Ukiran ini tidak kurang indahnya daripada yang terdapat pada hulunya. Ukiran yang halus ini sebanding dengan ruang kosong, yang bersalut dan bersendikan perak. Ukiran yang terdapat pada tumbuk lada ialah antara yang paling indah dan halus dalam seni rupa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan