26 April 2009

TEKPI

Tekpi merupakan sejenis senjata Melayu yang biasa terdapat di Malaysia. Berdasarkan cerita orang-orang tua reka bentuk senjata tekpi banyak dipengaruhi oleh orang Hindu yang telah lama bertapak sebagai kerajaan awal di Tanah Melayu. Hulu tekpi diperbuat dari kayu yang cantik terasnya dan mata besi/keluli yang menegak bahagian tengah hulu, meruncing bengkok ke hadapan selari dangan mata pisau. Panjang mata tekpi mirip senjata keris tetapi ia lebih runcing serta ringan. Kepala tekpi berbentuk kepala lalat dan digunakan untuk menumbuk.

Leher senjata ini dililit dengan tali kasar untuk memudahkan pegangan si pemakai agar tidak mudah terlepas dari genggaman. Canggai atau canggah yang berjurai di sebelah kiri dan kanan, menghala lurus ke bawah dan keluar sedikit di bahagian hujungnya digunakan untuk membantai dan membantah senjata lain. Fungsi utama tekpi dicipta adalah untuk menahan serangan senjata tajam. Tekpi digunakan dengam menggenggam hulu senjata dan matanya adalah selari dengan siku tangan. Sebagai alat untuk mempertahankan diri dari serangan musuh, tekpi dipegang untuk menghadang dan menikam dengan kedua belah tangan secara menghunus ke depan mangsa.

Kebiasaannya tekpi diselitkan di pinggang dan digunakan sepasang di kedua-dua belah kiri dan kanan. Secara fizikalnya, antara tekpi Melayu/ Nusantara dan Sai Jepun tiada perbezaan ketara. Sesetengah perguruan Melayu gemar membawa sebelah tekpi ringan dan sebelah tekpi berat, sebelah tumpul dan sebelah tajam, tanduk terkuak (untuk menangkap senjata) atau tanduk terapat (untuk menangkap sendi). Dari segi permainan tekpi pula, bergantung kepada perguruan dan kaedah perguruan itu. Itu yang menentukan penggunaannya.

Silat Kuntau Tekpi merupakan silat yang memberi fokus kepada kuncian dan pukulan maka kaedah tekpinya juga mampu memukul dan mengunci. Silat Sendeng pula menumpu lebih kepada pukulan dari kuncian maka lebihlah juga pukulan tekpinya.

1 ulasan:

  1. 3d models and models of 3D models of 3D models of 3D models of 3D
    ‎3D titanium belly ring Models | Shop · ford edge titanium ‎Tools and Tools · titanium teeth dog ‎Tatanium titanium ranger Art & Design babyliss pro nano titanium

    BalasPadam